تناسب فکری

لاغر شدن با لذت بردن از خوردن بدست می آید

فردی که اضافه وزن دارد مشکلش این نیست که بعضی از غذاها را دوست دارد یا اینکه نمی تواند در خوردن بعضی از غذاها درست رفتار کند، بلکه مشکل اصلی او این است که برای فردی که چاق است، خوردن یک لذت است، لذتی که شاید فراتر از هر لذتی دیگر باشد و همین لذت کافی است تا مانع لاغر شدن فرد شود.

هر انسانی دوست دارد که از زندگی لذت ببرد، یکی از ورزش کردن لذت می برد، یکی از مطالعه کردن، یکی از موزیک گوش دادن و یکی از غذا خوردن

فردی که چاق است برای ذهن خودش غذا خوردن را بعنوان یک تفریح و لذت تعریف کرده است و به همین دلیل فرد چاق وقتی میخواهد ابراز شادی کند بیشتر میخورد، وقتی ناراحت باشد با خوردن بیشتر خودش را آرام میکند، وقتی عصبی باشد خشم خودش را از طریق خوردن فرو می برد

داشتن احساس خوب برای زندگی کردن لازم است و یک فرد چاق برای ذهن خود، خوردن را برابر با احساس خوب تعریف کرده است. بنابراین تمام واکنشهای یک فرد چاق به محیط پیرامون خود همراه با خوردن خواهد بود

خیلی از افراد چاق از ترس اینکه لذت خوردن را از دست بدهند به چاق بودن عادت کرده اند و آن را بر لاغر شدن ترجیح می دهند. به عبارتی دیگر از لاغر شدن ترس دارند، و این ترس کافی است که فرد چاق هر تلاشی انجام می دهد لاغر نمی شود

البته کاملا طبیعی است که ذهن ما تمایلی به از دست دادن موقعیت شادی خود نداشته باشد اما از آنجایی که ذهن ما بر اساس اطلاعاتی که به آن می دهیم عمل می کند، توانایی تشخیص مفید یا مضر بودن اینگونه شادی را ندارد

وقتی برای ذهن خود تعریف کرده باشیم که خوردن برابر با لذت و شادی است بیشتر خاطراتی که در در ذهن ما ذخیره می شوند از موقعیت هایی است که ما در آنها پرخوری کرده ایم و این پرخوری برای لذت بردن بیشتر از آن مراسم بوده است

این خاطرات به مرور زمان باعث ایجاد توقعات ما از موقعیت های مختلف در زندگی می شود

مثلاً نمی‌توانیم تصور کنیم که به جشن تولدی برویم که در آن کیک تولد نباشد! مگر می‌شود؟!

هیچ مهمانی و مجلس شادی، بدون غذاهایی که حال ما را بهتر کند، معنایی نخواهد داشت.

از طرفی غذا خوردن جزئی از برنامه‌ی روزانه‌ی ماست و لذت بردن از غذایی که می‌خوریم، هیچ اشکالی ندارد.

شکل گیری این فرمول در ذهن یک فرد میتواند تا هر اندازه ای باعث چاقی او شود

فرمولی که برای ذهن ما تعریف میکند، غذا خوردن به معنای لذت بردن و شادی است و ما حق داریم در طول روز بارها احساس خوب و شادی داشته باشیم

ثبت این فرمول در ذهن باعث ترغیب فرد به خوردن های مکرر در طول روز خواهد شد و همچنین باعث پرخوری در وعده هایی که مورد علاقه فرد است می شود

این مساله مهم سبب میشود که انتخاب یک فرد چاق برای لذت بردن از زندگی محدود به خوردن و فعالیت هایی شود که مهمترین بخش آن خوردن است

بنابراین وقتی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیریم، با یک مشکل مهم ولی پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو می‌شویم:

کمبود لذت!

اگر دوست دارید لاغر شوید اما از طرفی نگران از بین رفتن لذت خود از زندگی هستید شما موفق به کاهش وزن نخواهید شد.

نکته نگران کننده این موضوع این است که با گذشت زمان و تکرار عمل خوردن برای لذت بردن از زندگی، برای ذهن یک فرد چاق دیگر خوردن غذا لذت بخش نخواهد بود و برای ادامه داشتن لذت بردن از زندگی بیشتر خوردن جایگزین خوردن میشود و فردی که در مسیر چاقی قرار گرفته است به مرور علاقمند به خوردن بیشتر می شود

هنوز هم لذت خوردن غذاهای سالم را تجربه کنید، می‌توانید از فهرست بی‌نظیر چاشنی‌هایی استفاده کنید که بدون بالا بردن کالری غذا آن‌ها را خوشمزه می‌کنند

بسیاری از افرادی که چاق هستند به اشتباه تصور می کنند که از خوردن زیاد غذا لذت می برند در صورتی که این پرخوری تنها واکنشی است که آنها به درخواست ذهن خود برای لذت بردن از زندگی می دهند، به همین دلیل است که پس از هر بار پرخوری کردن دچار عذاب وجدان می شوند و احساس پشیمانی از عملکرد خود می کنند

لذتی که پشیمانی و عذاب وجدان به همراه داشته باشد لذت واقعی نیست و تنها به دلیل ثبت این فرمول در ذهن خود ناچار به تکرار آن می شویم

اگر تصمیم به لاغر شدن دارید باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که علاوه بر غذا خوردن منابع دیگری برای لذت بردن در زندگی وجود دارد، همچنین باید به ذهن خود آموزش دهید که از مقدار غذایی که مورد نیاز بدن شماست لذت ببرید

لذت بردن از مقدار غذای مورد نیاز بدن فرمول صحیحی است که در ذهن افراد متناسب ثبت شده است و سبب شده که این افراد همیشه متناسب باشند

یک فرد متناسب از زیاد خوردن یک غذا لذت نمی برد بلکه از خوردن مقدار مورد نیاز بدن خود لذت می برد

برخلاف این باور عمومی که «آدم‌های دارای اضافه‌وزن از غذا خوردن لذت بیش‌تری می‌برند»، پژوهش‌های تصویربرداری مغزی نشان داده‌اند که مراکز مربوط به لذت در مغز افراد دارای اضافه‌وزن و چاق، نسبت به کسانی که وزن متناسبی دارند، کم‌تر فعال می‌شود که نشان می‌دهد آن‌ها موقع غذا خوردن، لذت کم‌تری را تجربه می‌کنند.

راه‌حل‌های زیادی می‌شود برای این موضوع پیشنهاد داد، برای مثال:

دنبال روش‌های دیگری برای لذت بردن از زندگی بگردید:

منتظر نباشید تا زندگی به شما روش‌های دیگری برای خوش‌گذرانی پیشنهاد کند، خودتان فعالانه به دنبال روش‌هایی برای لذت بیش‌تر باشید.

کارهای هنری، ورزش و بازی‌های گروهی و خلاصه خیلی کارهای می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد. اگرچه ممکن است پیش خودتان بگویید که «خوب همه‌ی این‌ها با یک غذای خوشمزه کامل‌تر می‌شود». در این صورت باید به شما بگویم که کاملاً حق با شماست و شاید بهتر باشد که برای خودتان دلایل انتخاب یک زندگی سالم‌تر را جستجو کنید.

سعی کنید، از خوردن غذاهای سالم لذت ببرید:

اگر دوست دارید هنوز هم لذت خوردن غذاهای سالم را تجربه کنید، می‌توانید از فهرست بی‌نظیر چاشنی‌هایی استفاده کنید که بدون بالا بردن میزان چربی غذا آن‌ها را خوشمزه می‌کنند. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ذائقه‌ی ما، همانند بقیه‌ی جنبه‌های بی‌نظیر مغزمان، کاملاً انعطاف‌پذیر است و وقتی برای مدتی، خودتان را به خوردن غذاهای سالم‌تر، مثلاً با چربی یا قند کم‌تر عادت می‌دهید، به مرور زمان مغز شما ولع کم‌تری برای غذاهای پرچرب و بسیار شیرین نشان خواهد داد و در نتیجه دیگر دلتان برای آن‌ها تنگ نخواهد شد.

سرعت غذا خوردنتان را کم کنید:

هر چه غذایی را با آرامش و دقت بیش‌تری بخورید، از آن لذت بیش‌تری خواهید برد. ما برای لذت بردن از غذا نیاز به این داریم که آن را با تمام حواس خود، تجربه کنیم. در بسیاری از کسانی که دچار اضافه‌وزن هستند، سریع و بدون توجه غذا خوردن تبدیل به یک عادت شده است و همین باعث می‌شود که لذت کم‌تری از غذا خوردن ببرند.

برای لاغر شدن نیاز داریم تا مراحل آن را آموزش ببینیم و این تمام سعی من در دوره متناسب شدن با قدرت ذهن است تا متناسب شدن را به افرادی که آرزوی لاغری دارند آموزش بدهم و به لطف خدا دوستانی که با عشق و علاقه قدم در این مسیر شگفت انگیز گذاشته اند نتایج بسیار عالی را در تمام جنبه های زندگی خود تجربه کرده اند.

به امید روزی که هر فرد چاقی که آرزوی متناسب شدن دارد به آرزوی خود برسد

ارادتمند شما: رضا عطارروشن

5 دیدگاه
  1. سلام
    من با این بخش کم خوردن مشکل دارم، چون واقعا من خیلی کم غذا میخورم…. بطوری سرکار همه همکارام میدونن و کاملا سوژه است حجم کم غذای من… اما یکی از همکارام غذاش حداقل ۵ برابر من هست… اما لاغر….
    من فکر میکنم بیشتر باید در مورد بالا رفتن سوخت و ساز بدن مطلب بزارید… من خیلی از سایتهای لاغری با ذهن و دیدم و همه در مورد کم خوردن میگن… اما کسایی که کم میخورن و لاغر نمیشن…؟؟؟ یا لاغریهایی که چند برابر غذا میخورن و هنوز لاغر هستن… این قشنگ برای من مانع ذهنی ه… خودمم میدونم

    • سلام دوست خوبم
      سپاس از شما که دیدگاه فوق العاده ای ثبت کردید
      دقیقا به نکته مهم و تاثیرگذاری اشاره کردید
      مقدار خوردن چه تاثیری روی جسم دارد؟
      بارها افرادی را دیده ایم که مقدار غذای آنها بیشتر از ماست ولی اندامی به مراتب متناسب تر از ما دارند و این مساله باعث سردرگمی ما میشود
      این مساله در سایر جنبه های زندگی هم به وفور یافت میشود
      فردی که در طول روز مثلا ۱۸ ساعت کار میکند اما درآمدی به مراتب کمتر از فردی دارد که ۶ ساعت کار میکند
      فردی که روزی ۱۲ ساعت درس میخواند اما در کسب نمرات و موفقیت تحصیلی به مراتب از فردی که شاید روزی ۱ ساعت در روز درس می خواند کمتر باشد
      مثال های زیادی از نوع موضوعات میشه در جامعه و اطرافیان خود پیدا کرد
      تفاوت در کسب نتیجه از میزان فعالیت بستگی به فرمولهای ذهن افراد در مورد اون موضوع خاص داره
      اگر شما باورت درباره غذا خوردن این باشه که غذا خوردن باعث چاقی میشه و من اگه یه کم بیشتر غذا بخورم چاق میشم، دیگه تفاوتی نداره که چه مقدار غذا بخوری، همون مقدار هم باعث چاقی شما میشه
      اگر شما باورت این باشه که چون استرس قبولی در کنکور را دارم غذا خوردنم بیشتر شده و احتمال چاق شدنم بیشتر میشه، شما حتما چاق تر میشی
      بنابراین مقدار غذایی که مصرف میکنید در میزان اضافه وزن شما نقشی نداره بلکه دیدگاهی که شما نسبت به مقداری که میخوری نقش اصلی رو ایقا میکنه
      گرچه این موضوع رو مدنظر داشته باشید که توجه به میزان غذای مصرفی افراد متناسب کار درستی نیست چرا که ترس ما رو از خوردن غذا بیشتر میکنه چون باور ما بیشتر میشه که بدن ما مشکلی داره که با همین مقدار کم هم چاق میشه
      همانطور که در نوشته خود بیان کردید که درباره بالابردن سوخت و ساز بدن مطلب بزاریم
      موضوع چاقی و لاغری ارتباطی با سوخت و ساز بدن نداره، چون این مساله از عوامل درونی جسم ما برای ادامه حیات هسش
      مثل ضربان قلب که در انسانها به یک شکل تقریبا یکسان عمل میکنه
      مثل تنفس کردن که باز به شکل یکسانی برای همه انسانها انجام میشه
      سوخت و ساز هم به همین طریق هستش و تفاوتی زیادی بین نحوه سوخت و ساز بدن افراد وجود نداره و اگر هم اختلافی در میزان سوخت و ساز باشه مطمئن باشید به میزانی نیست که سبب چنین اختلافی در وزن افراد بشه
      سوخت و ساز بنا به نیاز بدن تنظیم میشه، مطمئنا افرادی که خیلی بیشتر از شما غذا مصرف میکنند خیلی بیشتر نیاز به انرژی و سوخت و ساز ندارند
      اما به وضوح میبینید که اونها متناسب هستند
      پس این تفاوت در سوخت و ساز نیست که باعث اختلاف در وزن افراد میشه بلکه باور اونها نسبت به غذایی که مصرف میکنند سبب تفاوت زیاد وزنی بین افراد میشه
      در پناه خداوند شاد باشید و متناسب

  2. سپاس از پاسخگویی عالی تون… خب من الان چه راهکاری میتونم استفاده کنم؟ پرسشنامه چاقی هم در بخش دیگر سایت جواب دادم، الان دارم اون ۱۰ جلسه سمینار و گوش میدم…
    ممنون میشم راهنماییم کنید…

  3. yousefi.maryam@ymail.com ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ در ۱۸:۰۰ پاسخ

    سلام
    بسیار نکات مفیدی دریافت کردم .ممنونم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 comments